Leta 2021 je tudi Turistična zveza Slovenije objavila bonton dopustniškega obnašanja, ki si ga velja še enkrat prebrati.
Javno podjetje Okolje Piran je v tem tednu začelo z akcijo "Love Piran", s katero želi ozaveščati obiskovalce občine Piran o pravilnem obnašanju na destinaciji. V ta namen so po vzoru drugih držav pripravili letake in plakate s slikovnimnavodili o sprejemljivem vedenju v najbolj turistični občini v Sloveniji.
Izhodišče za projekt je bila sprememba Odloka o čiščenju in urejanju ter posebni rabi javnih površin, ki je bila sprejeta na občinski seji 29. maja letos. »Dejstvo je, da se v času turistične sezone in izven nje število obiskovalcev Občine Piran povečuje. Posledično smo zaznali vedno več kršitev vezanih na uživanje alkoholnih pijač na prostem, poškodb javne opreme, neprimernega in nedostojnega obnašanja, prenočevanja na prostem ter opravljanja male in velike potrebe hišnih ljubljenčkov, pa tudi ljudi, na javnih površinah,« je najpogostejše kršitve izpostavil Rok Humar, vodja Urada za gospodarske javne službe, promet in okolje na Občini Piran.
Polona Žigo, Turistično združenje Portorož, Rok Humar, Občina Piran, Neset Dulai in Sandra Martinčič Loboda iz Okolja Piran ter Milka Sinkovič, UP Fakulteta za turistične študije-Turistica (avtor fotografije: Jana Pines/Okolje Piran)
»Da bi našo destinacijo zaščitili in ohranili njeno urejenost ter čistočo, odlok ni dovolj. Obiskovalce je treba ozaveščati in jih seznaniti s sprejemljivimi načini obnašanja, ki jih je potrebno v naši občini upoštevati,« je dodal direktor Javnega podjetja Okolje Piran, mag. Neset Dulai.
Vrednote in cilje akcije sporoča že slogan kampanje "Love Piran", ki domačine in goste poziva k ljubezni do mesta. »Vsak, ki vzljubi in ima rad Piran, bo poskrbel za njegovo urejenost in čistočo,« so prepričani snovalci projekta, katerih skupni cilj je ustvariti prijazno okolje, v katerem se domačini in obiskovalci počutijo dobrodošle.
Piranskemu komunalnemu podjetju je pri pripravi priporočil pomagala skupina študentk UP Fakultete za turistične študije-Turistica, ki je pod mentorstvom izredne profesorice Aleksandre Brezovec in predavateljice Milke Sinkovič raziskala primere dobre prakse v tujini in na terenu zbrala izkušnje lokalne skupnosti z dopustniki.
Po študijski analizi in opažanjih javnega komunalnega podjetja sodijo med najbolj moteče razvade obiskovalcev v Portorožu in Piranu:
Z mehkim pristopom reševanja problematike, čigar cilj ni kaznovati in odganjati ljudi, temveč na prijazen način sporočiti, da v Portorožu in Piranu kljub sproščenemu vzdušju veljajo določena načela, se strinjajo tudi v Turističnem združenju Portorož.
Slednje bo letake razdelilo vsem hotelom, zasebnim sobodajalcem in gostinskim obratom. S plakati na oglasnih površinah in v piranskih avtobusih bodo ozaveščali enodnevne goste, kampanjo pa bodo razširili tudi na družbena omrežja s promocijskim videom priporočil obnašanja ter tako spodbudili mlajšo populacijo obiskovalcev in prebivalcev, da sodelujejo pri ohranjanju čistega in prijaznega okolja.
Če pozivi ne bodo zalegli in ne bo šlo drugače, bodo v občini kot zadnjo alternativno možnost uporabili sankcije, ki jih izrekajo medobčinski redarji. »Štiri občine Slovenske Istre v sodelovanju z Medobčinsko upravo Istre na področju medobčinskega varstva okolja, kontinuirano izvajamo akcije osveščanja krajanov o pomenu čistega in bolj zdravega življenjskega prostora. Kampanje so se do sedaj nanašale na štiri področja: metanje cigaretnih ogorkov, pobiranje pasjih iztrebkov, boj proti plastičnim vrečkam in hranjene prostoživečih živali. Samo s skupnimi možmi nam namreč lahko uspe poskrbeti za zdrav, čist in urejen prostor – danes in v prihodnje,« je izpostavil Denis Udovič, vodja medobčinskega redarstva na Medobčinski upravi Istra.
Že leta 2021 je bonton dopustniškega obnašanja izdala tudi Turistična zveza Slovenije, ki si ga velja še enkrat prebrati.